Geplaatst op: Wed, Jul 15th, 2015

Hoe blijf je als kleine ondernemer toch succesvol? Wij geven alvast 5 gouden tips!

Deel dit
Tags

Het oprichten van een eigen bedrijf is niet altijd even gemakkelijk. Zeker in het begin is het voor een beginnende en dus kleine ondernemer moeilijk om het hoofd boven water te houden. Laat staan meteen successen te boeken. Maar als we kijken naar enkele voorgangers kan het zeker. Hoe doen ze het? Wij geven alvast 5 gouden tips!

  1. Bij het oprichten van een eigen bedrijf en het aannemen van één of meerdere werknemers, zal je als ondernemer ongetwijfeld enkele grote of kleine tegenslagen te verwerken krijgen. Maar, geef nooit op! Een eigen bedrijf runnen is niet makkelijk. Hou volgende zin steeds in je achterhoofd wanneer je een nieuwe tegenslag te verwerken krijgt: ‘moest ondernemen zo makkelijk zijn, dan zou iedereen een eigen bedrijf runnen’.
  2. Sta steeds open voor verbeteringen van je bedrijf. Dit kan zijn aan de materiële zaken of de infrastructuur van je bedrijf, maar dit kan ook gelden voor de structuur of de werkomgeving van je bedrijf. Houd dus steeds je ogen open en probeer waar nodig steeds te vernieuwen indien mogelijk.
  3. Hou je ogen en oren open! Dit betekent dat je je zelf steeds de volgende vragen moet stellen: ‘zijn de mensen tevreden over mijn diensten? Kan het nog beter? Wat verwachten ze van mij?’ Vraag dus gerust aan je klanten wat ze van jou verwachten en wat zij denken dat er nog beter kan.
  4. Marketing is zeer belangrijk. Je onderneming staat of valt met het aantal klanten dat je hebt. Om meer klanten naar je bedrijf te lokken moet je promotie en reclame voeren omtrent je bedrijf. Het komt er dus op neer dat marketing zeer belangrijk is, ook voor kleinere ondernemingen. Maar let wel, probeer steeds zaken uit die binnen de mogelijkheden van je bedrijf liggen. Geef geen onnodige budgetten uit aan campagnes die op voorhand niet haalbaar lijken.
  5. Hou je prijzen in de gaten. Zoals eerder gezegd is marketing zeer belangrijk om klanten te winnen. Maar heb je geen al te groot klantenbestand of ben je pas begonnen. Dan kan het vaak nuttig zijn om verschillende prijzen aan te passen naargelang de omzet die je draait.
Door: EFD